Bamboestieken:
Capoeira:
In deze tijd, waarin jongeren veel uren doorbrengen op social media, biedt Capoeira een krachtig tegenwicht. Deze Braziliaanse vechtkunst bevat alle ingrediënten om samen weer echt contact te maken: improvisatie, muziek, beweging, en het beleven van spannende momenten in het hier en nu.
Tijdens de workshop geeft een professionele capoeiradocent de leerlingen de kans om samen actief te zijn en hun eigen grenzen te verkennen. De mentor observeert ondertussen het groepsproces met behulp van een werkboek vol methodieken. Na afloop is er een klassengesprek waarin leerlingen reflecteren op het verschil tussen wat goed is voor de groep en wat goed is voor hen als individu.
Voor de mentoren volgt een nagesprek, waarin zij samen met de capoeiradocent de groepsdynamiek analyseren en een plan maken voor verdere begeleiding van de groep.
Inzicht in de Dynamiek van je Klas
Wil je meer inzicht krijgen in de dynamiek en onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen zich wel echt veilig? Soms speelt er meer onder de oppervlakte dan zichtbaar is.
Misschien merk je dat sommige leerlingen zich buitengesloten voelen, er af en toe spanningen zijn, of dat niet iedereen zich vrij voelt om vragen te stellen. Met groepsopstellingen kan de sociale veiligheid in de klas zichtbaar worden gemaakt en versterkt.
Het doel van deze methode is om een veiliger en hechter klimaat te creëren. Hierdoor kan elke leerling met een fijner gevoel naar school komen, zichzelf zijn en zich meer gezien voelen. In klassen waar het al goed loopt, kan de groepscohesie juist extra bekrachtigd worden.
Systemisch werk helpt om de dynamiek in beeld te brengen. Door met poppetjes op tafel te werken, krijgen leerlingen de kans om te delen wat ze waarnemen. Dit kan leiden tot meer begrip voor elkaars gedrag en zorgen voor een open gesprek.
Als mentor maak je zelf ook deel uit van deze dynamiek. Martine begeleidt het proces samen met een collega uit het systemisch werkveld. Dankzij hun kennis van onderwijs, TA en Group Relations-theorie krijg je praktische ondersteuning, met aandacht voor de groep als geheel, elke leerling afzonderlijk, en jouw rol als mentor.