Interventies voor klassen

Om groepsprocessen inzichtelijk te maken en te begeleiden, zijn er verschillende effectieve en leuke interventies beschikbaar. Een daarvan is de groepsopstelling, waarbij we met behulp van systemisch werk op een luchtige en woordeloze manier zichtbaar maken wat er speelt in de groep. Deze methode brengt de dynamieken en blokkades binnen de klas naar voren zonder dat alles hoeft te worden uitgesproken, wat vaak direct inzicht geeft in waarom bepaalde zaken niet soepel verlopen.

Daarnaast bieden we twee interactieve activiteiten aan die het groepsproces versterken: Capoeira en Bamboestieken. Bij Capoeira, de Braziliaanse vechtkunst, leren leerlingen in het moment te improviseren, contact te maken en samen te bewegen, wat hen uit hun dagelijkse routine haalt en aanzet tot echte verbinding. Het is een energieke manier om groepsvertrouwen en samenwerking te stimuleren.

Bamboestieken is een creatieve bouwworkshop waarin de hele klas samenwerkt om een groot bouwwerk op te zetten. Hier ontstaan vaak onverwachte samenwerkingen en hebben leerlingen de kans elkaar beter te leren kennen. Dit versterkt de onderlinge band en biedt inzicht in de rollen en dynamiek binnen de groep.

Elke interventie biedt een unieke invalshoek om de klas als groep te versterken, zowel door inzicht te geven in groepspatronen als door nieuwe verbindingen en samenwerking te bevorderen.

 

Bamboestieken:

Werk met een creatieve groepsinterventie door middel van Bamboestieken. Bij deze groepsactiviteit bouwt de hele klas samen aan een constructie, waarbij iedereen elkaar helpt. Het is niet alleen een leuke manier om samen actief bezig te zijn, maar ook een stimulerende ervaring waarin leerlingen elkaar op een ontspannen manier beter leren kennen. Tijdens de workshop ontstaan onverwachte combinaties van leerlingen die ineens een tijdlang met elkaar praten en samenwerken, wat zorgt voor nieuwe verbindingen binnen de groep. Daarnaast biedt deze activiteit een uitstekend inzicht in de verschillende rollen die leerlingen binnen de groep aannemen.
 

Afbeelding met weg, persoon, menigte

Automatisch gegenereerde beschrijving

Capoeira:

In deze tijd, waarin jongeren veel uren doorbrengen op social media, biedt Capoeira een krachtig tegenwicht. Deze Braziliaanse vechtkunst bevat alle ingrediënten om samen weer echt contact te maken: improvisatie, muziek, beweging, en het beleven van spannende momenten in het hier en nu.

Tijdens de workshop geeft een professionele capoeiradocent de leerlingen de kans om samen actief te zijn en hun eigen grenzen te verkennen. De mentor observeert ondertussen het groepsproces met behulp van een werkboek vol methodieken. Na afloop is er een klassengesprek waarin leerlingen reflecteren op het verschil tussen wat goed is voor de groep en wat goed is voor hen als individu.

Voor de mentoren volgt een nagesprek, waarin zij samen met de capoeiradocent de groepsdynamiek analyseren en een plan maken voor verdere begeleiding van de groep.

Groepsopstelling:

Inzicht in de Dynamiek van je Klas

Wil je meer inzicht krijgen in de dynamiek en onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen zich wel echt veilig? Soms speelt er meer onder de oppervlakte dan zichtbaar is.

Misschien merk je dat sommige leerlingen zich buitengesloten voelen, er af en toe spanningen zijn, of dat niet iedereen zich vrij voelt om vragen te stellen. Met groepsopstellingen kan de sociale veiligheid in de klas zichtbaar worden gemaakt en versterkt.

Het doel van deze methode is om een veiliger en hechter klimaat te creëren. Hierdoor kan elke leerling met een fijner gevoel naar school komen, zichzelf zijn en zich meer gezien voelen. In klassen waar het al goed loopt, kan de groepscohesie juist extra bekrachtigd worden.

Systemisch werk helpt om de dynamiek in beeld te brengen. Door met poppetjes op tafel te werken, krijgen leerlingen de kans om te delen wat ze waarnemen. Dit kan leiden tot meer begrip voor elkaars gedrag en zorgen voor een open gesprek.

Als mentor maak je zelf ook deel uit van deze dynamiek. Martine begeleidt het proces samen met een collega uit het systemisch werkveld. Dankzij hun kennis van onderwijs, TA en Group Relations-theorie krijg je praktische ondersteuning, met aandacht voor de groep als geheel, elke leerling afzonderlijk, en jouw rol als mentor.