Interventies voor klassen

Bamboestieken
TA Capoeira
Groepsopstelling in het VO
Interventie met acteur om te leren feedback te geven op een positieve manier
Mediator opleiding

 


Om groepsprocessen in kaart te brengen en te begeleiden zijn twee leuke activiteiten ontwikkeld:
Groepsprocessen uitgelicht door TA en Capoeira en Bamboestieken als groepsactiviteit:

Groepsprocessen uitgelicht door TA en Capoeira

Afbeelding met weg, persoon, menigte

Automatisch gegenereerde beschrijving

Werk aan de hand van een creatieve interventie voor de groep door middel van het inzetten van de Braziliaanse Vechtkunst Capoeira. Bij deze training krijgt de mentor de gelegenheid de groep echt even rustig en goed te observeren en in kaart te brengen.

Terwijl een professionele en pedagogisch onderlegde capoeira leraar de workshop geeft, hebben de docenten de tijd om het groepsproces te observeren aan de hand van een werkboek met verschillende methodes.
Na afloop van de capoeira workshop is een klassengesprek over de dynamiek in de groep inbegrepen. Op een luchtige wijze krijgen de leerlingen inzicht in het verschil tussen wat goed is voor de groep en goed is voor henzelf als individu. 
Voor de mentoren is er na afloop de gelegenheid om de dynamiek van de groep verder onder de loep te nemen en een plan te maken hoe verder te gaan met de groep. Waarbij ook de Capoeira leraar zijn observatie kan delen. 

Bamboestieken als groepsactiviteit.

Werk aan de hand van een creatieve interventie voor de groep door middel van het inzetten van Bamboestieken als groepsactiviteit. Een bouwwerk kun je alleen maken met een hele klas. Iedereen helpt elkaar en er ontstaat een optimale kans op zicht te krijgen op de verschillende rollen die in een klas gepakt worden.

 
 

 

Groepsopstellingen in het VO

Wil je inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen wel zich veilig? En weet je dat zeker? Kún je dat wel zeker weten? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte waarneemt.

Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet veilig voelen om vragen te stellen? Etc.

D.m.v. een traject met groepsopstellingen kun je de sociale veiligheid bevorderen en/of bestendigen. Een zeer effectieve aanpak!

Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat. Er is ruimte om meer eenheid in je klas te creëren, zodat iedere leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Je weet als geen ander dat dat ook weer een positief effect heeft op de leerresultaten. Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. In klassen waar het al goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd.

Hoe zou het zijn als er eens met een andere blik, een systemische blik, naar jouw klas gekeken wordt?

Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je meer zicht op wat er écht speelt in je klas (of (docenten)team). Je ervaart welke drie oerkrachten er werken in de onderstroom, zodat je beter begrijpt wat je al voelde maar waar je nog geen woorden voor had.

Met een groepsopstelling m.b.v. poppetjes krijg je deze dynamiek in je klas in beeld. Door de leerlingen uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan is dat blijvend. Met als gevolg een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling!

Als mentor ben jij onderdeel van de dynamiek, van het ‘systeem’. En met het systeem bedoelen we hier jouw klas of jouw team.
Samen met een collega uit het veld van Systemisch werk begeleid Martine dit proces, zodat jij je eigen aandeel kunt ervaren en in beeld krijgt. Juist de mix van kennis van onderwijs, TA en Group Relations theory en systemisch werk vult zich een rijkelijk gevulde rugzak en kunnen we jou en je klas op een professionele, maar vooral persoonlijk gerichte wijze helpen. Met oog voor elke leerling, de groep als geheel én jou als mentor, docent.

 

 

Interventie met acteur om te leren feedback te geven op een positieve manier

Tijdens deze interventie van een dagdeel werken we met de klas aan het durven zeggen waar je last van hebt.
Dit doen we op speelse wijze met een acteur.
Tijdens de stormingsfase is er vaak van alles gaande onder de oppervlakte in een klas. Door te oefenen met zeggen waar je last van hebt kan in een klas iets bewegen in de cultuur. Soms heerst er een “no-snitch cultuur” of is er veel onrust omdat er dingen gebeuren die ongrijpbaar blijven. Soms is er een groep in de klas dominant en kan oefenen met zeggen waar je last van het helpen om de stillere groep in een klas meer stem te geven en meer balans te vinden in geven en nemen in een groep. 
Tegelijkertijd is werken met een acteur spannend en leuk en kan dat op zichzelf al veel doen met een groep. Voorafgaand aan deze interventie spreekt de trainer met alle leerlingen afzonderlijk en helpt de trainer ook de mentor van de groep met meer zicht en grip te krijgen op het groepsproces. 

 

Mediator opleiding

Als er binnen een klas of school bijvoorbeeld een “no-snitch cultuur” heerst is het vaak heel lastig om als leraar zicht te krijgen op wat er allemaal speelt. Soms wordt er gepest maar blijft dat buiten het zicht. Leerlingen vertellen niet graag wat ze zien of meemaken omdat er vaak ook flinke consequenties vast zitten als het bij de leraar komt. 
Bij deze training worden leerlingen opgeleid tot mediator. Zij leren in deze training hoe je op een veilige manier kunt helpen gebeurtenissen op te lossen. Samen met een acteur oefenen de leerlingen situaties die zij hebben meegemaakt waardoor alles wat ze oefenen aansluit bij de praktijk en bij hun eigen grenzen. 
Deze opleiding is “een must” om een klas waar veel speelt veilig te maken en is in samenwerking met agressietraining.nl/